روزمعلم تبريک وتهنيت با د
استا د (صباح) استا د (صباح)

 

به پيشواز 3 جوزا روز معلم

 

معلم عزيز تو را مي ستايم زيرا:

اين تو بودي كه ضريح سبز آگاهي را در آغوش فشردي و غبار كينه را از آئينه سينه ستردي خون سپيده را با اشك ديده در آميختي و در رگهاي شب ريختي . شبهاي سرد و لحظه هاي درد را با اشك سبز بهار و خون سرخ گلنار رنگ آميزي كردي زلال سپيد سحر را به روي شنزار شب ريختي و سينه ريز نور را بر سينه شب ديجور آويختي گل اميد و آگاهي را از شاخسار پگاه چيدي و گوهر آرزوها را در حرير آه پيچيديي دستان گل افشان تو از باغ آسمان ستاره مي چيند و بر زمينيان مي افشاند از فراز شاخه هاي سبز تو فرشتگان مهر بر اوج سپهر پر مي گشايند و بر سقف فلك سر مي سايند.

معلمّي، مهري است که از روز ازل با گل آدمي سرشته شد تا مردم از ظلمات جهل به نور دانايي، رهنمون شوند. براستي که معلّمي شغل نيست، عشق است.

هرگونه مزيت و پيشرفتي كه در جامعه صورت مي‌گيرد، مرهون و مديون تلاش پيگيرمعلمان و استاداني است كه در راه تعليم و تربيت فرزندان و نسل نوپاي كشور مي‌كوشند.

روزمعلم به عنوان روز تجليل ازايثارگري و حماسه آفريني صاحبان انديشه و قلم بايد مورد توجه همگان قرار گيرد و آحاد جامعه به ويژه دانش‌آموزان با برپايي آيينهايي مقام معلمان خود را گرامي بدارند.

در هرجامعه‌اي كه قدر و شان معلم به خوبي شناخته شده و در جايگاه وا قعي خود قرار دارد ازدل آن جامعه افراد فرهيخته متعهد و دلسوز بيرون خواهد آمد.

با وجودي كه در كشور ما همه جايگاه و نقش معلم و تاثيرگذاري او را بر نسل جوان و آينده ساز مملكت به خوبي مي‌دانند ولي متاسفانه تاكنون به حقوق و شان اين قشر آ ن گونه كه بايد و شايد توجه نشده است. به رغم فعاليت جانكاه اين قشر فرهنگي ، متاسفانه تاكنون از لحاظ حقوق و مزايا مورد بي‌مهري قرار گرفته‌اند.  معلمان علاوه برارايه وانتقال دانشهاي مختلف، به عنوان مربيان تربيتي نقش عمده‌اي در تربيت نسل جوان و آينده‌ساز كشور برعهده دارند.

روزهاي درس و مکتب فراموش ناشدني اند حتي اگر چند سال از آن بگذرد. در ميان روزهاي تحصيل، روز معلم ويژگي خاصي دارد. هم براي معلمان عزيز است و هم براي دانش آموزان چون در اين روز معمولاً عواطف زيبايي رد و بدل مي شود و گاه صحنه هاي بي بديلي خلق مي شود. شنيدن خاطراتي از روز معلم قطعاً شنيدني و خواندني است.  انسان نيز با پذيرش اين مسئوليت، نام خويش را در قالب واژه مقد س «معلم» ثبت کرده است. معلم، ايمان را بر لوح جان و ضميرهاي پاک حک مي کند و نداي فطرت را به گوش همه مي رساند. همچنين سياهي جهل را از دل ها مي زدايد و زلال دانايي را در روان بشر جاري مي سازد. دغدغه معلم هميشه اين است که حيات بشر، بر مدار ارزش ها و کرامت انساني بچرخد و شناخت مکتب و معلم همت اساسي آدمي با شد و هيچ بيگانه اي را مجال تجاوز به فرهنگ ارزشي دين و ميهن فراهم نيايد. 

« حق معلم بر تو آن است که همواره، با ديده  تعظيم و تکريم به او بنگري، مجلس او را گرامي بداري و به سخنانش با دقت گوش دهي، رو به جانب او بنشيني و صدايت را در حضورش بلند نکني ». « معلم بايد دربارة شاگردان، خواهان اموري باشد که نسبت به آنها، در خود احساس علاقه و دوستي کند. و از هرگونه شر و بدي که براي خويش    نمي پسندد براي شاگردانش نيز نپسندد؛ زيرا اين گونه دلسوزي و برابر انديشي نسبت به شاگردان، حاکي از کمالِ ايمانِ معلم و حُسن رفتار و برادري، نمايانگر روح تعاون و همبستگي معلم نسبت به آنان مي باشد» . معلم بايد نيروي فکري متعلم را پرورش دهد و او را به سوي استقلال رهنمون شود. بايد قوه ابتکار او   را زنده کند؛ يعني در واقع، کار معلم آتش گيره دادن است. فرق است ميان تنوري که شما بخواهيد آتش از بيرون بياوريد و در آن بريزيد تا آن را داغ کنيد و تنوري که در آن هيزم و چوب جمع است و شما فقط آتش گيره از خارج مي آوريد و آن قدر زير اين چوب ها و هيزم ها قرار مي دهيد که اينها کم کم   مشتعل  شود.  معلمي شغلي نيست؛ معلمي عشق است. اگر به عنوان شغل انتخابش کرده اي، رهايش کن و اگر عشق   توست مبارکت باد.  آورده اند که اسکندر به معلّم خويش احترام بسياري مي گذاشت. از او پرسيدند: چرا معلّم خود را بيش از پدر تعظيم و احترام مي کني؟ گفت: به سبب آن که پدرم، مرا از عالم ملکوت به زمين آورده و استاد، مرا از زمين به آسمان برده است.

 

مقام معلم

مي توان در سايه آموختن    ---                       گنج عشق  جاودان اندوختن

اول از استاد، ياد آموختيم   ---                        پس، سوداي سواد  آموختيم

از پدر گر قالب تن يافتيم     ---                      از معلم جان روشن   يافتيم

اي معلم چون کنم توصيف تو ---                    چون خدا مشکل توان تعريف تو

اي تو کشتي نجات روح ما   ---                     اي به طوفان جهالت نوح  ما

يک پدر بخشنده آب و گل است---                   يک پدر روشنگر جان و دل است

ليک اگر پرسي کدامين برترين---                  آنکه دين آ موزد و علم  يقين

(شهريار)

معلم چو کانوني از آتش است---        همه کار او سوزش و سازش است
بسوزد ، بسازد، بکاهد روان---              که روشن کند محفل ديگران

معلم طلايه دار ايمان ، عشق ، ادب ، اخلاق و نزاکت است . هر حرکت او از چشمان تيزبين و معصومانه ي شاگردانش مخفي نمي ماند . او بايد مظهر اعتماد ، وقت شناسي ، وفاي به عهد ، صفا و صميميت و راستگويي باشد، تا جواناني شجاع ، مودب ، راست گفتار ، وطن دوست و عاشق مردم پرورش دهد . ياوه گوئي، سخنان زشت ، ناسزا گويي و شوخي هاي خارج  از ادب و نزاکت در شان معلم نيست . از ارزش و اعتبار او مي کاهد و منزلت و جايگاهش را تنزل ميدهد .

بي کمالي هاي انسان از سخن پيدا شود    

   پسته ي بي مغز چون لب وا کند رسوا شود

فروتني و تواضع از افتخارات معلمين آگاه و خردمند است . آنان همچون رودخانه ي عميق ، ساکت و آرام و مانند درختان پر از ميوه ، سربزيرند .

خاکساران بيشتر از فيض قسمت مي برند---       کلبه ي ديوار کوتاهان پر از مهتاب بود

اما همين پارسايان شب در مقابل ستم ، ريا کاري ، دروغ ، حق کشي و بي عدالتي همچون شيران شرزه مي خروشند و در مقابل مستکبران و متکبران  ، راست قامت و استوار مي ايستند . معلم با چراغ دانش و آگاهي به مصاف جهل و جمود  و خرافه پرستي مي رود زيرا ناداني ، تحجر و خرافات دشمنان هميشگي انسان ها هستند . آنان نسل به نسل  و فصل به فصل درخت کهن تمدن  بشري را از گزند اين علف هاي هرز مصون داشته اند . تا همواره شکوفه هاي  آگاهي  و جوانه هاي نو آوري بر آن افزوده شود .

درخت تو گر بار دانش بگيرد---         به زير آوري چرخ نيلوفري را

مطالعه ي مستمر لازمه ي کار و زندگي معلم است . جهان با سرعتي سر سام آور به سوي مرزهاي ناشناخته ي دانش به پيش مي تازد . معلم نمي تواند در اين رهگذر ساکن و بي تفاوت باقي بماند . حداقل در رشته اي که تدريس مي کند بايد به دانش روز مجهز باشد.

فسانه گشت و کهن شد حديث اسکندر

سخن  نو آر که  نو  را  حلاوتي است دگر

معلم بايد با  (( طرح درس )) و مطالعه ي کافي به صنف قدم بگذارد ، تا براي پاسخ دادن به سوال هاي دانش آموزان آمادگي داشته باشد . اگر احتمالا جواب سوالي را نمي داند ، با شجاعت بگويد : فعلا نمي دانم ،  بايد فکر کنم و جواب بدهم . اين طرز برخورد صادقانه مي تواند براي شاگردان الگو باشد .

پي نوشتها : آ موزگا ر، تعليم وتعلم عبا دت است ، عرفا ن و تعليم وتربيه .

 

    

 

 


May 21st, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي